W związku ze zmianą ustawy Prawo łowieckie(D.U. poz.651), która weszła w życie 1 kwietnia 2018 r., zmieniając min. system szacowania szkód wyrządzony przez zwierzynę łowną w uprawach i płodach rolnych a także skład zespołu powołany do szacowania w/w szkód. Zgodnie z art.46 ust.2 ustawy Prawo łowieckie szacowania szkód a także ustalenia wysokości odszkodowania dokonuje zespół składający się z:
1) przedstawiciela organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy właściwej ze względu na miejsce wystąpienia szkody- sołtysa;
2) przedstawiciela zarządcy albo dzierżawcy obwodu łowieckiego;
3) właściciela albo posiadacza gruntów rolnych, na terenie których wystąpiła szkoda.
Wniosek o szacowanie szkód, właściciel składa do Gminy właściwej ze względu na miejsce wystąpienia szkody. Oględziny dokonuje się niezwłocznie, nie później niż 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku. O terminie dokonania oględzin przedstawiciel gminy- sołtys zawiadamia skład zespołu, powołanego do szacowania strat, nie później niż przed upływem 3 dni od dnia otrzymania wniosku.