Kim był Mikołaj Kopernik? Czego dokonał? Dlaczego obserwowany przez nas Księżyc nie zawsze wygląda tak samo? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących astronomii i układu słonecznego poszukiwały „Ananasy z trzeciej klasy” - uczniowie Szkoły Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II w Osowcu uczestniczący w programie „Być jak Ignacy”. Wspólnie z wychowawcą Panią Katarzyną Bojanowską-Gromak mali naukowcy zrealizowali zadania z trzeciego etapu konkursu, w którym przyjrzeli się sylwetce Mikołaja Kopernika. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważnego odkrycia dokonał astronom, jak toczyło się jego naukowe życie, gdzie studiował i dlaczego zafascynował go Wszechświat. Przy pomocy gry Tabu oraz quizu z losowanymi pytaniami, uczniowie mogli utrwalić zdobytą wiedzę dotyczącą Kopernika. „Ananasy z trzeciej klasy” potrafią wyjaśnić, na czym polega teoria heliocentryczna i czym różni się od swojej poprzedniczki – teorii geocentrycznej. Nie zabrakło również porównania astronomii z astrologią – trzecioklasiści wiedzą już, czym różnią się od siebie i która z nich jest nauką, a która jedynie wróżbiarstwem. Uczniowie poznali także budowę Układu Słonecznego oraz fazy Księżyca. Wykorzystując stworzone przez siebie modele, na które składały się: globus – Ziemia, piłka – Księżyc oraz latarka – Słońce uczniowie w trzyosobowych grupach przeprowadzili symulację popularnych zjawisk astronomicznych: ruch obiegowy Ziemiwokół Słońca, ruch obiegowy Księżyca wokół Ziemi, ruch obrotowy Ziemi, pory roku, fazy Księżyca, zaćmienie Słońca oraz zaćmienie Księżyca. Doświadczenie to wykonywane w zacienionej sali było niezwykle efektowne i w atrakcyjny sposób wyjaśniło dzieciom istotę tych zjawisk. Z ogromnym entuzjazmem mali naukowcy wykonali również zadanie polegające na stworzeniu „Kosmosu w słoiku”. Wykorzystując watę, wodę, kolorowe barwniki oraz sypki brokat, dzieci stworzyły piękne i kolorowe kompozycje przypominające swym bogactwem barw bezkres Wszechświata. Ostatnim z fascynujących wyzwań było wykonanie własnego gwiazdozbioru. Zanim przystąpili do realizacji zadania, dowiedzieli się, czym jest gwiazdozbiór i przyjrzeli się kilku przykładowym gwiazdozbiorom przedstawionym na ilustracji. Stworzenie własnego gwiazdozbioru było możliwe dzięki kilku przedmiotom: czarnej kartce, białej kredce, latarce, białemu papierowi do pieczenia oraz szpikulcowi. Przygotowana konstrukcja dała iście galaktyczne efekty i wzbudziła zachwyt wśród dzieci.
Poznawanie tajników nauki wspólnie z Ignacym jest prawdziwą przyjemnością, a każdy kolejny etap konkursu to synonim zabawy, uśmiechu i ogromnej frajdy